El dia 21 de juliol de 2020, l’ISP va celebrar la sessió Els empresaris tèxtils de l’ISP enfront la crisi sanitària del coronavirus, amb la intervenció i l’assistència de socis i ex socis de l’entitat.

Aquesta trobada virtual es va centrar en la repercussió que la emergència sanitària, arrel de la pandèmia del coronavirus, ha tingut en la producció de les empreses dels joves empresaris del sector tèxtil: nous usos dels productes habituals, noves línies de producció, provisió de material a professionals, centres sanitaris, etc. Així com les vivències del empresaris davant les urgents demandes de productes, i de quina manera s’ha donat resposta a aquestes necessitats.

 

Empreses i empresaris

A la primera part de la sessió quatre empresaris van exposar les seves experiències per després donar pas a un debat obert amb la resta d’assistents.  Van intervenir-hi:

 

Ricard Artigas

Tèxtil Olius: Subministra dues qualitats de feltres de llana, com element filtrant, per a mascaretes higièniques i quirúrgiques; i altres usos per elements de desinfecció com estores.

Fytisa: Elabora teixit no teixit per punxonat, 100% polièster, i laminat hidròfob de polietilè per a la confecció de bates impermeables per a la protecció contra el coronavirus.

 

Pere Garcia

Collell & Garcia: Nova línia de mascaretes higièniques reutilitzables, amb polipropilè antibacterià i feltre de cotó.

 

Abel Ortiz

Textil Ortiz: Elaboració de bates, bates impermeables reutilitzables, mascaretes higièniques, mascaretes reutilitzables, guants, draps quirúrgics…

 

Jaume Cabré

Liasa: Produeixen gomes, cordons, cintes elàstiques per a mascaretes de sanitat i vestuari hospitalari.

 

Idees clau de la jornada

 

  • Celeritat de resposta. Es valora i es felicita a les empreses per les seves ràpides respostes a les demandes produïdes per l’emergència sanitària. Solucions que en moltes ocasions han estat fetes des del proïsme i la voluntat de col·laborar desinteressadament en la lluita contra la pandèmia i la protecció de les persones.
  • Sostenibilitat. Les empreses aposten per l’ús de matèries sostenibles i reutilitzables, afegint als seus productes els valors mediambientals, socials i econòmics.
  • Proximitat. Durant aquests primers mesos de pandèmia i emergència sanitària el mercat a prioritzat la producció de proximitat per poder oferir una ràpida resposta a les necessitats sanitàries.
  • Innovació. En alguns casos les empreses han donat nous usos a la seva producció habitual, i d’altres han innovat en productes i processos.
  • Coordinació – col·laboració. Ha estat molt important la col·laboració amb altres agents de la cadena de valor com els proveïdors i els clients, així com els centres tecnològics.
  • Coneixement. Per a totes les empreses ha suposat un aprenentatge, des de la innovació en nous productes o materials, processos, acabats, fins l’aprenentatge dels requeriments tècnics dels productes i de les normatives.
  • Inversió. Principalment s’ha donat inversió en maquinària
  • Serveis de valor afegit. No només és important oferir els productes al clients o el mercat, si no que també és important aportar serveis de valor afegit.
  • Administració pública. És necessari transferir el coneixement dels empresaris a l’administració pública pel coneixement real de la situació de les empreses del país.
  • Comprador final. És important que el client final conegui les avantatges de la producció de proximitat, sostenibilitat…